herfinanciering :update

even samenvatten hoe het zit met de herfinanciering van de hypotheek en de belangrijkste momenten

omdat de rente's nu histories laag staan (al zullen we dat pas over enkele jaren echt weten) heb ik besloten om mijn lening te herzien en de looptijd in te korten tot 20 jaar (ik moest nu nog 22.5 jaar betalen)

*blijkbaar is dit een lange blogpost geworden , veel leesplezier*

op 16-11-14 

stuurde ik een email naar de makelaar (de hypotheek winkel die nu uw hypotheek advies noemt) met de vraag of ik mijn lening kon herfinancieren en dat dit bij de zelfde bank moest gebeuren (dit omdat bij een andere bank de kosten te hoog zouden zijn )

een dag later

op 17-11-14

kreeg ik een bericht dat hij het ging narekenen en mij zo snel als mogelijk op de hoogte ging brengen

nog geen 5 minuten later kreeg ik het bericht dat hij dit niet kon doen en dat ik naar mijn plaatselijk kantoor moest gaan om dit te regelen ,maar dat ik de schuldsaldo verzekering gewoon kon meenemen omdat dit van de zelfde groep (bnp pariba fortis) afkomstig is

op 19-11-14 

stuurde ik een email naar de bank om te vragen of de lening kon herzien worden ...

op 21-11-14

 2 dagen na na mijn email
kreeg ik het (eerste) voorstel van de bank dat de lening inderdaad kon aangepast worden

de looptijd zou van 270 naar 240 maand gaan (30 maand minder)
het maandbedrag zou wel licht stijgen van 441.02 naar 443.76 (+2.74)
de kosten voor de volledige afhandeling + boete zou in totaal 1125 zijn
de totale besparing kwam neer op 11428 euro
dit met de belofte dat de lening ten laatste zou ingaan op 1 jan 2015
maar zoals aandachtige lezers van deze blog weten is dit niet het geval

op 27-11-14 

kreeg in een e-mail met de vraag of ik het verhuurde en eventueel de huurinkomsten wou mededelen

ik vertelde dat ik dit niet verhuur en dus geen papieren moest doorgeven en dat ik in april 2015 er zelf zou wonen
ik kreeg hierop een email terug dat de aanvraag gestart was
dus was ik vol goede moet dat het in orde zou komen

maar nog niet alles was in orde blijkbaar wand

op 28-11-14

kreeg ik een email ivm mijn schuldsaldo verzekering die bij cardif zit (onderdeel van de bank bnp pariba fortis ,waar ook mijn lening zit) met de vraag of ik de oude wilde omzetten of een nieuwe wou nemen bij ag insurance  (ook dit is onderdeel van de zelfde bnp pariba fortis)

dit alleen vond ik al raar dat ze een verzekering die bij hun zit niet zelf konden aanpassen en mij een andere voorstelde bij een andere maatschappij van de zelfde groep ,terwijl mijn makelaar had gezegd dat ik de oude zonder problemen mocht meenemen

ik heb naar de offerte gekeken die erbij zat voor de nieuwe offerte (bij ag insurance) deze leek wel interessant omdat de bedragen lager lagen dan wat ik nu per jaar betaalde en dus liet ik weten dat ik wel graag die verzekering bij ag insurance had

hierop kreeg ik dezelfde dag een email terug dat ik dat moest regelen met mijn makelaar (de hypotheekwinkel) zo gezegd zo gedaan dus stuurde ik 2 email berichten

de eerste naar de bank om te melden dat ze moesten wachten met de nieuwe verzekering tot ik wist hoe ik van de oude afgeraakte

het 2de emailtje

deze ging naar de makelaar
hierin legde ik uit wat de bank mij gezegd had dit samen met het voorstel van de bank
ook vroeg ik wat het mij ging kosten om de oude eventueel af te kopen

op 29-11-14 

de makelaar had voor mij uitgerekend wat het ging kosten om de bestaande schuldsaldo af te komen
en ik moet zeggen dat viel lelijk tegen , de afkoopsom was 1886.37 wat meer was of de nog te betalen premies (13*132.04=1716.52)

in deze mail maakte de makelaar mij duidelijk dat de bank mij zelf geen voorstel mocht doen van een andere maatschappij van de zelfde groep en dat hij dit ging melden aan het hoofdbureau

ik mailde hem terug dat hij bedankt was voor het snelle antwoord en dat ik de bank ging melden dat ik de bestaande schuld/saldo wil behouden en met de vraag of ik aan cardif (waar de schuld/saldo nu zit) moest verwittigen van een eventuele herfinanciering

de makelaar melde mij dat ik enkel een kopie van de herfinanciering naar hem moest sturen

op 30-11-14 

kreeg ik en email van de bank dat ik de schuldsaldo mocht behouden (de klacht van de makelaar heeft dit blijkbaar snel doorgegeven) en met de mededeling dat de herfinanciering verder ging zetten

ik had dus hoede hoop dat dit nu wel in orde zou komen voor het einde van het jaar .... verkeert gedacht wand

op 02-12-14

vraagde de bank ineens naar het polis nummer van de schuld/saldo verzekering , verwijl deze al was medegedeeld en deze in het dossier staat van mijn hypotheek , maar ik heb dus een nieuwe mail met de nodige gegevens medegedeeld

hierop kreeg ik het antwoord dat alles in orde was en met de vraag wanneer ik de aanvraag kon komen ondertekenen ik koos uit de opties vrijdag 5 december en ik heb gevraagd of ik een kopie kon krijgen van het voorstel en contract zodat ik deze al kon lezen

op 05-12-14

ik ging vol goede moet naar de bank om mijn documenten te ondertekenen met het gedacht dat het nu toch echt alles getekend ging zijn en alles van de rekening kon , wederom verkeerd gedacht
alles was in orde , behalve ,je raad het als , de schuldsaldo !!! deze moest ook nog ondertekent worden door cardif

dus stuurde ik de makelaar een email met het bericht dat ik een document had om te ondertekenen ,ik stuurde de zelfde dag de documenten via de post op naar de makelaar

op 16-12-14

ondertussen meer dan een week na het versturen van de documenten niets gehoord te hebben heb ik aan de makelaar gevraagd wat de stand van zaken was , deze melde mij dat dit niet zo snel ging en dat ik de documenten niet voor nieuwjaar ging terug hebben (daar ging mijn doelstelling om dit op 1-1-15 alles in orde te hebben)

ik melde dit ook aan de bank en ik vroeg of ze toch niet konden proberen de eerste aflossing op 1 januari te doen , ze gingen het dossier doorsturen naar hun hoofdkantoor

op 30-12-14 

had ik nog niets gehoord of gezien van de hypotheek en stuurde ik de bank de vraag hoe het zat , blijkbaar had de bank zelf geen nieuws van het hoofdkantoor

op 02-01-15

kreeg ik de lang verwachte email dat ik mijn documenten mocht ophalen of wel
zaterdag 3 januari of maandag 5 januari

ik koos dus voor zaterdag , met het gedacht dat ik de documenten maandag bij de bank kon binnen steken ,maar ook dit was weer te optimistisch wand

op 03-01-15

belde de makelaar dat het toch niet ging lukken en dat ik dus maandag om de papieren kon komen

op 05-01-15 

(maandag) ben ik dus om de documenten geweest ,bleken het andere documenten te zijn of de bank mij gegeven had ,maar de makelaar verzekerde mij dat dit de juiste documenten waren

op 06-01-15 

heb ik de documenten binnen gestoken bij de bank en heb ik gevraagd of zij ook 1 exemplaar konden tekenen voor mij , maar dit kon niet omdat de documenten eerst naar het hoofdbureau moeten om daar ondertekent te worden

ik moet zeggen dat dit mij erg begint te irriteren dat die documenten de hele tijd moeten doorgestuurd worden naar alles en nog wat ,moest dit nu van verschillende banken zijn kan ik het nog begrijpen , maar van de zelfde bnp pariba fortis groep ,dat begrijp ik niet , hebben ze al ooit van een e-mail of zelf nog maar een fax gehoord ?

vandaag 

wacht ik nog steeds op de documenten en ik hoop dat volgende week alles in orde is (dat ik tenminste mijn documenten volledig ondertekend terug heb)

wat heb ik geleerd ?

dat als ik in de toekomst nog een herfinanciering wil doen dat ik een datum in de toekomst kies (3 maand op voorhand aanvragen dus)

dat herfinancieren langer duurt dan het aanvragen van een hypotheek + de goedkeuring ervan

ik hou jullie verder op de hoogte van het vervolg van dit verhaal dat bijna 2 maand duurt ....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021